این پست درباره نقد آلبوم زاخارنامه از گروه موفق زدبازی هست پیشنهاد میکنم بخونیدش.
به نام حق
هر چقدر که به وصف کامل زمین و زمان هم بپردازم...به نام او که همچنان در اول وصفش مانده ام
از اولین باری که شروع کردم درباره ی زدبازی بنویسم نزدیک به 3 سال میگذره
نوشته هایی که صرفا برای اطلاع رسانی بود و فقط و فقط از یه علاقه ی خاص به گروه زدبازی نشات میگرفت
این که چطور بود نوشته ها همه به نظر خوانندگان عزیز بستگی داره و بس...ولی جا داره که تشکر ویژه ای بکنم از یکایک شما دوستان که وقتتون رو صرف میکنین برای این نوشته ها که برای خودتون نوشته میشه
و جا داره از تیم مدیریت سایت که نیاز به معرفی نداره هم تشکر کنم که این زمینه رو برای من و دوستان دیگرم فراهم کردن
مقدمه:
زمانی بود که برای نقد یا نوشتن مطلبی از زدبازی باید کلی مقدمه فراهم میکردیم. ولی الان گذر زمان و افزایش روز افزون طرفدار ها و خوشبختانه وجود مقالات متعدد از زدبازی دیگه این نیاز رو بر طرف کرده
ولی برا اینکه رسم نوشته رو بجا بیاریم ...
آلبوم!! از 81 تا 91 :
حتما همه اوتروی آهنگ مهمونی رو در خاطر دارن...منتظر آلبوم باشین...ویلی و ام جی...
این نشون از علاقه ی بچه های زدبازی به پخش آلبوم بود
کاری که اون موقع کمی خنده دار هم نگیم، مشکل بود
هنوز مردم و اگه بخوام درست تر بگم نوجوان ها آشنایی زیادی با رپ نداشتن و جدا از اون چیزی به عنوان آهنگ سازی اون موقع نبود و همه رو بیت میخوندن و این جور مشکل ها پخش آلبوم رو به شدت سخت میکرد
مصاحبه شعله با مهراد هیدن:
در این مصاحبه که در سال 85 انجام شد مهراد از کار کردن خودش و بچه ها روی آلبوم گفت و دیگه طرفدارها منتظر پخش آلبوم در سال 86 بودن
مشکلات ویلسون :
تو سال 86 و از اونجایی که برای سامان حالا به هر دلیل نا معلوم مشکلاتی پیش اومد پخش آلبوم به مشکل خورد و آهنگ هایی که قرار بود تو آلبوم باشه به صورت تکی تکی پخش شد و ...
در سال 90 خبر رسمی تایید شد و زدبازی خبر از پخش آلبومی به نام زاخار نامه در ماه اردیبهشت 91 خبر داد
و از اونجایی که سایت به طور کامل به حواشیه قبل از پخش آلبوم پرداخت من این قضیه رو ادامه نمیدم
و بلاخره...
بعد از 1 ماه تاخیر آلبوم پخش شد. آلبومی که چند نکته ی عجیب و شاید از دیدگاه بعضی ها جالب داشت
1. آلبوم جای خالی ویلسون رو عجیب تو خودش احساس میکنه
2. حضور سروش هیچکس در آلبوم که 6 سال پیش نیز با سامان در یک آهنگ (واسه هر ایرانی) همکاری داشت
به نوعی این حضور بازار پخش آلبوم رو بیش از پیش داغ کرد .
3.حضور ارش دارا
مهراد هیدن بعد از پخش آهنگ بی حس و از اونجایی که گروه آهنگ بیرون نمیداد فرصت رو غنیمت شمرد و تک آهنگ هایی رو پخش کرد.که در میان این آهنگ ها آهنگ همه ک* کشن بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و ارش دارا کوروس این آهنگ رو اجرا کرد
و همکاری ارش خبر از آهنگی به سبک راک رو میداد...
4. حضور بهزاد لیتو
دلیل تاخیر پخش آلبوم اضافه شدن 1 آهنگ بود که احتمالا همین ترک نکنی باور بوده
که به نظر من حضور لیتو ضروری نبود.نه تو این آهنگ بلکه در کل تو آلبوم
چون به نظر من چیزی به محتویات آلبوم اضافه نکرد
خیلی از مردم فکر میکنن که دلیل تاخیر آلبوم آهنگ "چرا بدی" هست در صورتی که حضور هیچکس از ابتدا در آلبوم تایید شده بود
آلبوم زدبازی از 10 ترک تشکیل شده که 4 آهنگ توسط جی جی و 6 آهنگ توسط هیدن آهنگسازی شده است
که بررسی فنی آهنگ ها در این قسمت قرار نمیگیره
اولین ایرادی که میشه به آلبوم گرفت نحوه ی قرار گیری ترک ها هستش
برای مقایسه، نحوه ی قرار گیری آهنگ های آلبوم سکوت بهرام که واقعا تحسین بر انگیز بود رو میشه مثال زد
1.تهران مال منه
یه مثلی هست که میگه نبین کی میگه.ببین چی میگه
که متاسفانه این مثل تو رپ فارس هیچ گونه کاربردی نداره.یعنی فرهنگ خواننده سالاری داره بیداد میکنه و این مثل رو کاملا بر عکس کرده...نبین چی میگه...ببین کی میگه
آهنگی توسط گروه تی ام بکس پخش شد ...
تی ام بکس:
گروهی که هیچ وقت جدی گرفته نشده و بعید هم هست که جدی گرفته بشه
آهنگی پخش شد توسط این گروه به نام "تهران مال ماست"!
نکات جالب این آهنگ کم نبود
یکیش این بود که تو کوروس خیلی تاکید شده بود که 2011 سال ماست! حالا این کار کی پخش شده؟ آخر 2011 !!!! اگه اشتباه نکنم
حالا یکی نیست بگه با این ترک؟ اونم این موقع؟ 2011 شد سال شما؟؟؟
از اونجایی که هر کدوم از رپ خون ها به یک نکته حساسن...مثل هیچکس که رو سرباز های وطن حساسه و بهرام رو آزادی که ازش گرفته شده. زدبازی هم ثابت کرده شدیدا روی تهران حساسه و اینجا بود که بعد از 6 سال این گروه برگشت به حال و هوای دوران ابتدایی خودش...
این ترک به انتقاد از سینما گرایان نیز پرداخت که بیشتر تو ورس مهراد و علیرضا ما شاهد این قضیه هستیم
ورس 1 (مهراد هیدن)
ورس مهراد با توضیح دادن فرق نوع زندگیش با بقیه شروع شد و به سینما رسیده و با مایه های وطن پرستانه نیز به پایان رسید
از نکات مثبت این ورس میشه به کنترل خوب و کامل مهراد رو صدا و صد البته استایل مورد قبولش اشاره کرد و همچنین تکست فوق العاده قوی و خنده ی معروف و پر طرفدارش...
کروس (مهراد هیدن)
کوروس به بهترین شکل ممکن توسط مهراد اجرا شد و البته کوروس فقط به گروه تی ام برنمیگشت که میگفت تهران مال منه ... بلکه از نظر ما خطاب به اشخاص دیگری هم بود که ما بدلایلی از ذکر نامشون خودداری میکنیم
ورس 2 (علیرضا جی جی)
ورس 2 هم توسط جی جی اجرا شد که به جرات میشه گفت از بهترین اجرا های علیرضا بوده و واسه اولین بار میبینیم که علیرضا جامپ هم میزنه و ارزش ورس خودش رو از نگاه رپ به مراتب بالا تر از حدی که اتنظار بود هم میبره
طبق معمول علیرضا از ایهام استفاده میکنه که بد نیست به یکی از اون ها اشاره کنم
"اکثر بازی دست ماست>>عکس سره بازی دست ماست"
از اونجایی هم که جک تو بازی ی حکم به ورق سرباز گفته میشه منظور علیرضا از عکس سره بازی ورق شاه هستش
ورس 3 (سهراب MJ)
ورس 3 هم که توسط سهراب اجرا شد و سهراب در شروع 1 بیت از خود تکست آهنگ تی ام بکس رو به صورت تمسخر اجرا میکنه
و بعد هم قافیه بازی های سهراب شروع میشه و میشه از تک قافیه بودن این ابیات به عنوان نکته ی منفی یاد کرد
(شاید اگه هر کسی جز یکی از اعضای زدبازی این تکست رو میگفت واقعا عالی بود ولی واسه زدبازی که ابداع کننده ی فرهنگ دو قافیه هستش این یک ضعف به حساب میاد(
در اجرای کوروس اخر مهراد به یک نکته ی جالب اشاره میکنه...یه شهر دیگه سرته و جو میگیرتت میگی ...
تو کلیپ این آهنگ(تی ام بکس تهران مال ماست) یکی از اعضا کلاه (ان وای) یا همون نیویورک سرشه و مهراد به این نکته دقت کرده
ورس 4 (سیاوش سیجل)
ضعف اصلی این آهنگ همین ورس هستش
از اونجایی که درامی وجود نداره حفظ ریتم سخت تر میشه و سیجل احتمالا کل حواسش به همین نکته بوده و به طور کل به تکست توجه نکرده و همین موضوع این ورس رو تبدیل به ضعیف ترین ورس این آهنگ کرده ... البته این ورس به عنوان فرود آهنگ محسوب میشه
چند نکته رو لازم میدونم که بگم
1. تفاوت اوتروی این ترک با ترکی که اردیبهشت ماه عرضه شد!!!
این اتفاق برای آهنگ های مثل من و زمین صافه و چون که دیوونتم هم افتاد
ولی هر سه ی این آهنگ ها در ابتدا پخش دزدی بودن...
2. استفاده از کلمه ی آره در ابتدا و وسط مصراح ها توسط خیلی از رپر ها فقط برای کامل کردن وزن میباشد
ولی تو این آهنگ جزئی از قافیه هستش
مثال
اره تهران مال منه/امسال سال منه
انگار کار همه دیگه اشکال داره بده
میبینیم که اره اینجا با سال /کار/ داره قافیه داره و صرفا برای وزن نیست و کاربردش قافیس
3. اصل این آهنگ این نیست که بچه ها بگن تهران مال من. دارن به طور واضح میگن میگی تهران مال من
سهراب هم که بیت اولش تکست خود تی ام بود
ولی همه این جوری برداشت کردن که زدبازی منظورش اینه که تهران مال تی ام نیست!مال منه!
فقط سیجل تو یه بیت میگه تهران مال مائه که عادیه از زدبازی!همیشه 1 نفر خارج از موضوع میخونه تو آهنگ ها!
نظر کلیه من اینه که این آهنگ سر و صدای زیادی بپا کرد حالا به هر دلیلی....
تهران شده یه عروسک! که سرش دعواس! حالا چه واسه من چه واسه تو چه هر کس دیگه
مشکل اصلی ما اینه که هنوز گوش نکرده به آهنگ و نفهمیدن اصل و موضوع آهنگ سر خود راجع بهش قضاوت میکنیم البته مقصر هم نیستیم. این هم خصلت ما ایرانی هاست
ترک 2.خودش میدونه خوبه
از اسم این آهنگ فکر میکنیم که این همون آهنگه که قرار بود با ترک تازه شروع زندگیمونه پخش بشه ولی اسم اون ترک "خودش میدونه" بود!!!
ولی از اون جایی که خود جی جی خبر ساخت این آهنگ رو تابستون 90 داده بود احتمالا این همون ترکه!
بررسی کلی:
نکته ی جالب آهنگ اجرا شدن کوروس توسط جی جی بود که پیش از این فقط تو لاشیه تو تهران دیده بودیم که جی جی کروس خونده باشه
از اونجایی که حرف های مهمی گفته نشده تو این ترک به طور گذرا به این آهنگ میپردازیم
سهراب که اوایل از انواع پیش غذا و غذا و دسر میگه که همه دیگه با این چیزا آشنایی کامل دارن و نیازی به توضیح نیست
اینجا جا داره از ابسنت یکم بگم
یکی از شیوه های جالب خوردن این مشروب اینه که فندک میگیرن زیره یه حبه قند و اب که میشه میریزن تو شات و ...!
و چیزی که همه صد درصد از شنیدنش یهو چشماشون گرد شده آوردن اسم سامان بوده!
خودم به شخصه 5 بار زدم عقب ببینم درست شنیدم یا نه!
این اولین باری بود که به طور عادی از اسم سامان استفاده شده تو تکست ها بعد از غیبت سامان
چون تو بقیه بار ها یا لازم بوده با سوال بوده یا واسه اوترو بوده!!!
سامان با مامان عجیب قافیه داره! طوری که واسه من سواله چرا سامان تو آهنگ دیس بک که گفت این دفعه دنبالتون نیست مامان با کفگیر
کار بد کردی دنبالته زاخار با هفت تیر...چرا جای "زاخار" نگفت "سامان"؟!؟!
نودل = نوعی ماکارونی وردو = یه نوع شراب ( که انگار مسن هم بوده!چون هم سن دخترس!) حیز = مخدر (مثل ورس خط من مهراد) پوشه = یه نوع حرکت که دخترا برای به اصطلاح حجیم نشون دادن موهاشون انجام میدن که همین میشه دیگه!
این جور سبک ها عجیب به صدای سیجل و جی جی میخوره
به نظر من تو این سبک بیشترین پتانسیل رو دارن مخصوصا سیجل
همکاری ی سیجل و جی جی تو ورس 2 هم واسه ما آهنگ های من چتم و مامان بزرگ رو یاد اوری میکنه
در کل به نظر من همین قدر راجع به این آهنگ کافیه
ترک 3.چرا بدی؟
بدون شک لقب شاه ترک رو تو این آلبوم میشه به این آهنگ نسبت داد به دلایل ذیل
1.حضور هیچکس
2.جواب زدبازی به پیشرو بعد از 6 سال
3.آهنگسازی فوق العاده
4.کوروس فوق العاده
5.موضوع ترک
خیلی از دوستان احتمالا بعد از دانلود آلبوم اولین ترکی که گوش دادن همین ترک بوده.مثل بنده!
شروع آهنگ هر شنونده ای رو به یاد آهنگ واسه هر ایرانی میندازه و همین مسئله جای خالی ی سامان ویلسون رو بیش از پیش نشون میده
خیلی حرف ها واسه نقد بیت این کار دارم ولی متاسفانه دوستان گفتن باشه واسه قسمت بعد!
ورس 1 (سهراب MJ)
سهراب ام جی با شروع طوفانی نوید یک سوپر ترک رو میده که از همکاری ی بزرگان رپ حاصل شده.چیزی که اخیرا کمتر دیده شده
شروع کار سهراب با یک سواله؟زاخار با ما چرا بدی؟
و خوشبختانه انقدر مفهوم و واضح هستش کلمات که فکر نکنم نیازی به نقد خط به خط باشه...
ولی ذکر کردن چندین مورد خالی از لطف نیست
ترا زدی؟
ترا یا همون ترامادول قرصی هستش که برادران اهل عمل برای رفع نسخی استفاده میکنن که البته زیاد هم خلاف سنگینی نیستش!
age kal dari migam bian farda soraqet " mese KGB ian " korkat berize engari vajebian...
"نام کامل کا گ ب، به زبان روسی Комите́т Госуда́рственной Безопа́сности به معنای کمیته امنیت دولتی است.
کا گ ب در سال ۱۹۵۳ از ادغام وزارت امنیت دولتی و وزارت امور داخلی پس از مرگ ژوزف استالین رهبر وقت شوروی تشکیل شد.
کا گ ب یک نام کلی برای فعالیتهای سرویس اطلاعات شوروی سابق، پلیس مخفی آن کشور و آژانس اطلاعاتی (جاسوسی) شوروی بود که با پیوستن "م ک و د" سازمان اطلااعات داخلی شوروی به "م و د" سازمان اطلاعات وزارت کشور شوروی به سال ۱۹۵۴ تاسیس شد در فاصله سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۱ (زمان سقوط شوروی) فعالیت داشت.
بدنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ کا گ ب جای خود را به اف اس بی (سرویس ضدجاسوسی روسیه) داد"
واجبی؟
با رایحه ای دلپذیر برای شل کردن ریشه ی موهای زاید استفاده میشه که با اومدن وکس و اپیلیدی و این جور داستانا استفاده ازش خیلی کم شده
نزار قراره شر: یعنی یه زمانی قراری گذاشته شد(تو دیس بک آهنگ دیس بک زدبازی که فایت کلاب با 3 پاک اون موقع اون آهنگ رو اجرا کردن دم اسکان رضا قرار گذاشت با بکس زدبازی.که احتمالا سهراب داره به اون مسئله اشاره میکنه)
و اصلی ترین نکته...
لات مخابراتی؟!
تو آهنگ اثر منفی طی مکالمه ی سامان ویلسون و رضا پیشرو جدا از همین تیکه ای که سهراب انداخت(تو که فحش میدی فقط وقتی پا تلفنی) حسام استپس هم از رضا به نام لات مخابراتی یاد کرد!
و این نکته تایید میکنه که خود سامان بوده که با رضا صحبت میکرده...از اونجایی که خیلی ها از قبیل بنده ی حقیر این مسئله رو به اشتباه تکذیب میکردیم
و صد البته که تو این ورس حضور خودش رو در فیسبوک تایید کرد!
خوشبختانه کوروس این کار توسط سهراب اجرا شد(البته در اجرای 2 و 3 مهراد و سروش هم اضافه شدن به سهراب)
حالا چرا خوشبختانه؟
از اونجایی که 90 درصد کوروس های آهنگ های زدبازی توسط مهراد اجرا شده و حالت بیس پیدا کرده کوروس های این گروه لازم بود که تنوع به این قسمت داده بشه که انصافا هم بهترین تصمیم گرفته شد
همون قدر که موضوع ورس 1 معلوم و واضح بود تو ورس 2 این قضیه بر عکس میشه
نظر های زیادی هست راجع به این ورس و من هم تنها نظر شخصی و برداشت خودم رو که احتمالا مورد اعتراض قرار میگیره رو میگم
ورس 2 (هیچکس)
شروع کار هیچکس با واژه ی سلمونی هستش که اصولا ربطی به داستان نداره ولی...سلمونی آدم میره که اصلاح بشه و به نظر من منظور سروش از سلمونی نرو یعنی اصلاح نشو و با ما (سروش و زدبازی) بد باش فقط
فرق از وسط و فرق از بغل هم به نظر من یعنی جر دادن سر! حالا از وسط یا از بغل
حالا چرا؟ به دلیل آوردن رنگ قرمز که مد هم هستش و حاصل ریختنه خون هستش
سروش از اروپا و این که اونجا ازش به عنوان دست مسیح نام برده میشه هم میگه و این نکته که با ما بهتر باش نسبت به دیگران...(تتلوی عزیز! )
از اونجایی که نقد باید روی تکست کار مانور بده...ما دیدیم اینجا هم گفتن شی هم گفتن شیر هم گقتن شیب!
ولی شما از ما قبول کنین میخوریم شیر...
که در اینجا سروش منظومه ها و کهکشان راه شیری و این جور چیزا اشاره میکنه و این که در کل تو فضا سیر میکنه
و باز هم سروش از رپ فارس به عنوان پدیده نام میبره...همون قضیه ای که تو آهنگ واسه هر ایرانی ازش با تلاش تراش این جور داستانا حمایت میشد
ورس 3 (مهراد هیدن)
هر چقدر فکر کردم که کی بوده که راست وایمیستاده و الان تو پاسگاه اوقات سپری میکنه هیچی نفهمیدم که نفهمیدم(که البته با کمی پرس و جو به سمع و نظر همه میرسونم منظور مطلب رو)
یه سری میگن منظور سعید اژدر هستش و از اونجایی هم که آلبوم رضا زیر دست سعید بوده میشه یه جورایی این مسئله رو تایید کرد
ولی در این صورت این نتیجه رو میشه گرفت که مهراد ورسش رو بازخونی کرده چون دستگیری سعید و پلمپ استودیو همین اواخر اتفاق افتاده
اصل حرف مهراد تو این قضایا بود که بپا...بپا که دست من نیفتی که...!
شبیه این قضیه رو تو آهنگ تلفات جنگ هم دیدیم از مهراد
نکته ای که مهراد بهش اشاره کرد این بود که بالا تر و معروف تر از این حرفا هستش مهراد و اصلا خودش رو درگیر قضیه بیشتر از این نخواهد کرد و ذکر این نکته که بهترین هم هستن
خدا رو شکر که مهراد و سهراب بی پرده حرفشون رو زدن و به هیچ وجه ابهام خاصی راجع به گفته هاشون برای شنونده باقی نذاشتن
حضور نداشتن سیاوش و علیرضا هم از نکات مثبت این آهنگ بود و از اونجایی که زیاد ربطی به موضوع نداشتن و متاسفانه سبک خوندشون به این ترک نمیخورد
خودمونیم ایهام انداختن تو این ترک کاربردی نداشت ولی جی جی با آهنگ سازی به زبون موزیک به بهترین شکل حرف خودش رو گفت(من باید حداقل یه خط راجع به موزیک میگفتم!!!! )
و صد البته باید منتظر جواب پیشرو به این ترک باشیم و با شناختی که از رضا داریم میدونیم که رضا اصلا سیاست سکوت رو نداره
ترک 4.نباید وایسیم
از اونجایی که جی جی موزیک هایی با حال و هوای تقریبا یکسان میسازه این آهنگ نسبت به آهنگ های دیگه بیشتر بوی زدبازی میده
مثل کارهایی که قبل تر از زدبازی دیده بودیم
مفهوم اصلی کار خسته نشدن و ادامه دادن مسیر برای رسیدن به هدفه که متاسفانه کوروس هم خونی ی زیادی با ورس ها نداره
با اینتروی جالبی روبرو میشیم که تا حالا از زدبازی ندیدیم که مثال آهنگ های غربی موزیک تو میزان های مختلف کامل تر میشه
و مهراد کوروس رو اجرا میکنه که راجع بهش صحبت کردیم
ورس 1 (سهراب MJ)
قبل از شروع نقد ورس سهراب جا داره بگم که اگه آهنگ زندگی منه(عید 88 ) رو سبکش رو راک در نظر نگیریم این موزیک شدیدا از خیلی لحاظ شبیه به زندگی منه هستش
سهراب هم تکستش شبیه به ورسش تو آهنگ زندگی منه هستش و در کل از این که معروف شده و همه جا طرفدار ها رو میبینه و میلی به عکس گرفتن با فن ها نداره و این که همه هر کاری هم بکنن زدبازی و آهنگ هاش زیر پوستشون رفته! مثل مریضیه پوستیه اگزما!
ورس 2 (علیرضا JJ)
ولی ورس 2 یکم جای بحث برای من باقی میزاره
اولین ایهام رو در اینجا میبینیم
آسانسور خرابه بزار تو کف بمونن
کف هم معنی ی هم کف یا همون گرند فلور رو میده و هم معنی ی تو کف موندن!
هرکی میاد اینجا میره پاهاش بالا...در اینجا به زیبایی و به طور خلاصه مراحل نزدیکی کردن توسط جی جی شرح داده میشه
منظور هم از 4 تا آس هم 4 نفری هستش که تو این آهنگ دارن میخونن و یا همون 4 تا عدد 1 تو بازی حکم
شما بیاین عین ماشین که در حرکت باشیم عین ماشین هم که دیگه معلومه!
" تا آسیم شک نکن پشت "کاره" آسمون ماله ماست میگیم فحش بباره... "
ورس 3 (سیاوش سیجل)
در این ورس هم نکته ی خاصی دیده نشد جز خوش گذرونی و تغییر علاقه ی بچه ها از سینه به دامن کوتاه و کوتاه بودن زندگی و شکوندن هر چی حده
)قضیه از سر باز کردن نیست. واقعا نکته خاصی تو این ورس پیدا نشد(
ورس4 (مهراد هیدن)
مهراد هم ازین میگه که همه چی خوبه و روبراهه و مشکل خاصی نیست و به راهه خودش داره ادامه میده و کاری به کسی نداره ... از نکات جالب این ورس حس خوبی هست که مهراد به شنونده منتقل میکنه
ترک 5.مرسی کلی
متاسفانه به اشتباه فکر میکنن بعضی ها که این آهنگ واسه ویلسون خونده شده...ولی اصلا این طور نیست
همه فکر میکردن که زدبازی گروهی هست که به هیچ وجه به خواسته ها و حرف های طرفدارانش گوش نمیده و فقط واسه خودش کار میکنه و احساسات طرفدارانش واسش هیچ اهمیتی نداره
و اینو از اینترویو جی جی با خودش و داستان خداحافظی ی زدبازی در خرداد سال 89 و مسائل دیگر میشد فهمید...ولی این آهنگ که اصلا کسی انتظارش رو نداشت حکم ابطالی بود به تمام این فرضیه ها و فکر ها
به طور کلی این آهنگ رو میشه به 2 قسمت اعتراف و تشکر تقسیم کرد
که علیرضا و سیاوش اعتراف و مهراد و سهراب هم تشکر میکنن
حالا چطور؟
ورس 1 (سیاوش سیجل)
سیجل از وقایعی که براش بین سال های 88 و 89 پیش اومده میگه
از اونجایی که سهراب به طرز مشکوکی از آهنگ کوچه به بعد دیگه حضور نداشت(شهریور 88 و زدبازی هم 7 ماه بعد خبر از منحل شدن داد
سیجل از فرو پاشیدن رابطش با سهراب و منحل شدن گروه میگه تو این ورس و این که نا خود اگاه دست خوشه تغییراتی شده رفتارش
و زدبازی هم از اسفند 88 فقط 2 نفری کار میداد(مهراد و علیرضا) و بعد هم منحل شد
میشه حدس زد دعوای سهراب و سیاوش و نبود سامان دلیل اصلی ی این خداحافظی بوده که خوشبختانه حل شده این مشکلات ... البته آخر ورس سیجل میگه این دروغا چیه که منظورش اینه که همه این حرفا شایعه بوده
کوروس رو نسیم اجرا میکنه و از همه ی طرفدار ها تشکر میکنه و به این نکته که اشتباه زیاد کردن هم سخن میگه
ورس 2 (علیرضا جی جی)
ورس 2 توسط جی جی اجرا میشه و علیرضا هم اعتراف به یه سری مسائل میکنه
اول از برنامه ی سکو(من و تو) میگه که انگار دوس نداره فعلا شرکت کنه تو این برنامه!
و بعد از هم این که همه جی جی رو دلیل ضعف زدبازی میدونستن و این که همش از برند ها میگفته !مثل شانل
مادمازل با شانل...(تابستون کوتاهه) در ضمن از این که همه ازش میخوان که یک موزیک دیگه مثل تابستون کوتاهه بسازه!
و باز هم از این که تلاش کرد و جا افتاد تو گروه و الان ایهام ول میده!!!
مثل این ورسا چیه؟؟همش راجع به گوچی شانل و ورساچیه!!!
ورس 3 (مهراد هیدن)
در این ورس مهراد از تعصب طرفدار ها به گروه میگه...به طوری که اگه مشکلی پیش میومده همه حرص میخوردن و تو مشکلا اسم زدبازی رو میآوردن و این که میگه ما با همیم خوب (یعنی گروه و طرفدار ها)
و انگار موفقیت زدبازی رو طرفدار ها هم ارث میبردن...
ورس 4 (سهراب MJ)
و سهراب از اون جایی که عادت داره یهویی بیاد وسط! مثل آهنگ زمین صافه که وسط عشق بازی ی سیاوش و نسیم اومد وسط!!!
میاد و باز هم تشکر میکنه از طرفدار ها واین که همیشه حمایت کردن از گروه و این که تو همه ی شرایط با گروه بودن و تو تک تکه مناطق ایران هم همین طور بوده
و داستان هایی که یه سری از اونجایی که کل آهنگ رو حفظ نکردن کلی عصبی بودن و این حرفا...
این که طرفدار ها واسه گروه مثل نور بودن تو تاریکی و راه رو نشون دادن به بچه های زدبازی
و اصلی ترین نکته...
این که گروه 1+5 یا همون زدبازی!مثل 5 تا شاه (ویلسون/هیدن/ام جی/سیجل/جی جی) و بی بی (نسیم) همیشه با هم دیگه هستن
و جای ویلی رو خالی کردن از اون لحاظ که از طرف ویلی هم از طرفدار ها تشکر به جا آوردن...
واقعا جا داره از زدبازی...از تک تک بچه ها واسه این آهنگ تشکر کرد
به این که جواب احساسات نه تنها من یا تو یا اون...بلکه هزاران طرفدار زدبازی رو دادن...و حتی از سامان هم نام بردن از اونجایی که میبینیم تو همه ی سایت ها اسم این رپر هستش...هنوز خیلی ها فکر میکردن سامان مشکل داره با گروه
آلبوم هدیه ای نبوده به طرفدار های این گروه.بلکه این ترک بزرگترین هدیه هستش واسه طرفدارها...این فقط حرف زدبازی نیست به طرفدار ها که بگه مرسی کلی...بلکه حرف همه ی طرفدار ها از همه ی نقاط جهان هستش که به بچه های گروه زدبازی بگن...مرسی کلی...
ترک 6.مهد کودک
سال 85 و بعد از پخش ترک بی حس مصاحبه ای توسط بهزاد بلور ( بی بی سی) با بچه های زدبازی صورت گرفت که در قسمتی از مصاحبه سهراب شروع کرد به خوندن چند بیت از همین آهنگ مهد کودک.و ما میبینیم که سهراب بعد از 6 سال تصمیم به بیرون دادن این ترک گرفت
داستان کلی این ترک به دوران کودکی و شیوه ی بزرگ شدن سیاوش و سهراب در مقطع های مختلف برمیگرده و اصل حرف هم به این نکته برمیگرده که بچه ها موفقیت خودشون رو تو انتخاب های خودشون میبینن و کلا درس مدرسه رو هیچ وقت جدی نگرفتن
نکته ی جالب تو این آهنگ این هستش که مدرسه و کلا محیط مدرسه رو جایی برای لاشخوری و علافی میبینن بچه ها و این نکته که اصلی ترین کار سیاوش و سهراب تو دوران مدرسه تعهد دادن و دمه دفتر ایستادن بوده
با این اوصاف تو هر 2 ورس ما مشاهده میکنیم که اعتراض عجیبی دارن بچه ها به اون دوران. یعنی به ناکار امد بودن محیط مدرسه دارن اعتراف میکنن بچه ها
ورس 1 (سهراب MJ)
سهراب بیشتر به حال و هوای الانه خودش اشاره میکنه و این که مسیر خودش رو خودش تعیین میکنه و با آوردن اسامی مخفف که احتمالا هم کلاسی ها یا معلماش بودن به نوعی اون دوران رو واسه خودش تداعی میکنه
ورس 2 (سیاوش سیجل)
در طرف مقابل سیاوش از بودن تو دنیای دیگه میگه به طوری که جسما تو مدرسه بوده ولی فکرش پیشه رویاهاش بوده و شروع موفقیت خودش رو تو کشیدن سیگار دیده و به نوعی نقطه ی شروعش رو اینجا دیده و شروع به خوندن رپ کرده و خودش رو از هم سنها و هم دوره ای ها فراتر میبینه... و در آخر هم با افتخار اعتراف به تخس بودنش میکنه
کروس (سیاوش سیجل)
کوروس این آهنگ نا خواسته مارو میبره تو حال و هوای آهنگ مامان بزرگ...میم الف میم الف نون ب ز ر گ...
اصل حرف کوروس تاثیر نداشتن درس رو بچه ها و بلد نبودن الفبا و تغییر نکردن بچه ها رو به همه گوشزد میکنه
ولی یه نکته ی جالب داره این کوروس. این که حالا خوبه سیاوش میگه بلد نیستیم الفبا و داره از حفظ همه حروف رو میگه...! اگه بلد بودن دیگه چی میشد!!!
7.نکنی باور:
نکنی باور از ترک های لاو آلبومه ... تو آلبوم فقط دوتا ترک لاو بود که یکیش همین "نکنی باور" با سبک رپ و "منتظر بودن کاری که..." که به سبک راک بود
این آهنگ از نظر آهنگسازی یکی از بهترین یا شاید بهترین بیت رپ فارسی رو داشت که دربارش بحث نمیکنیم تو این قسمت ... ولی میخواستم مقدمه بشه برا این نظر شخصیه خودم که اگه بجای بهزاد لیتو، مهراد دراین آهنگ ورسی میخوند بی شک آهنگ بسیار قوی تر میشد ... بدلیل اینکه بالاترین پتانسیل برا آهنگای لاو در رپ فارسی رو مهراد با صدا و استایل بی نظیرش داره و حضور کم رنگش یعنی بسنده کردن به اجرای فقط کروس ارزش آهنگو تا حد زیادی پایین آورد (این دیدگاه شخصیه منه (سینا))
مفهوم کلی:
بدلیل اینکه معنای لیریکس آهنگ کاملا واضحه ما توضحی رو معنای آهنگ نمیدیم
اما از نظر فنی تکست سهراب بهترین تکست و تکست سیجل با صدای خاصش از نظر انتقال حس و فاز آهنگ در سطح ایده آلی بود ... تکست بهزاد هم سطح خوبی داشت اما نتونست بخوبی حسه آهنگو منتقل کنه
{وقتمون" آب شد " سالوادور دالی"
عکسمون قاب شد ولی جا تو خالی....}
در ۱۹۳۱، دالی یکی از مشهورترین آثارش بهنام «تداوم حافظه» را خلق کرد. این اثر که ساعتهای نرم یا ساعتهایی در حال ذوب شدن نیز نامیده میشود، تصویری فراواقعگرا از ساعتهای جیبی معرفی میکند. به عنوان تعبیر کلی برای این اثر، نقاش سعی دارد با استفاده از ساعتهای نرم فرضیهای که زمان را صلب و قطعی میانگارد را کم ارزش جلوه دهد و این مفهوم توسط دیگر تصاویر در این کار تقویت میشود، مانند کاربرد دورنمای وسیع و مورچهها و مگسی که ساعتها را میبلعند.
.سیگار صورتی
سیگار صورتی آهنگیه در سبک زمین صافه و تابستون کوتاهه با این تفاوت که آهنگسازی کار با مهراد هیدن بوده که ما درین مقاله به مباحث آهنگسازی نمی پردازیم و در قسمت دیگر نقد و بررسی که بزودی آماده میشه مفصل دربارش صحبت میکنیم
کروس آهنگ توسط نسیم اجرا میشه و از نظر اجرا و لیریک شباهت زیادی با کروس تابستون کوتاهه داره که توسط خود نسیم اجرا شد و درمورد باهم بودن و مهمونی و همچنین اسم آهنگ یعنی سیگار صورتی هست
ورس 1 (سیاوش سیجل)
ورس سیجل طبق معمول هیپ هاپ هست و در هیپ هاپ بیت ها و مصراع ها بلند و هم قافیه هستن و مفهوم آهنگ با بار اول گوش دادن قابل درک است! به همین دلیل ما زیاد تکست های هیپ هاپ رو معنی نمیکنیم چون همه چی واضحه و نیازی به توضیح نداره
سیجل در این آهنگ از با هم بودن و عشق و مستی گفته
کروس دو با همکاری مهراد اجرا میشه
ورس 2 (مهراد هیدن)
ورس دو توسط مهراد هیدن اجرا میشه و بخوبی صحنه ای رو مجسم میکنه که حس خوبی به شنونده میده
"برگا ریختن و بی ریخت شدن تو فصلی تازه" مارو یاده "بهرحال هرسال برگا رنگ میگیرن یه چندماه سبز آخر با زرد میمیرن" در آهنگ تابستون کوتاهه میندازه همچنین "چشا ریز" هم در آهنگ زمین صافه استفاده شده بود ... در کل هدف مهراد ازین آهنگ تکرار تابستون کوتاهه و زمین صافه بود که بدلایلی این اتفاق 100% نیفتاد! که در قسمت بعدی نقد راجع بهش صحبت خواهیم کرد
ورس 3 (سهراب MJ)
ورس سه توسط سهراب MJ اجرا میشه که تندتر و جدی تر از بفیه ورسا و برخلاف دو ورس قبلی در حالت دیس لاو هست !
معناش کاملا واضحه !
ورس 4 (علیرضا جی جی)
ورس 4 بلافاصله بعد از ورس 3 توسط علیرضا جی جی اجرا میشه که تو این آهنگ برخلاف بقیه آهنگها جی جی از ایهام استفاده نکرده... داستانش معلومه ونیازی به توضیح نیست
فقط اول ورس میگه واتس آپه منو تو ... که whatsApp: نرم افزاری برای چت کردن در موبایل می باشد
9.دلم تنگ شده
این آهنگ از نظر سبک یک ترکه کاملا مفهومیه با حضور مهراد، سیاوش و نسیم!
آهنگ سبک راک هست و ازون دسته آهنگایی که یک معنای ظاهری و یک معنای درونی داره و همین ویژگی هست که باعث شده حس خاصی رو منعکس کنه
ورس 1 (مهراد هیدن)
ورس یک توسط مهراد اجرا میشه و مهراد تو این ورس سعی میکنه اول تا آخر راهی رو که برای هدفاش طی کرده بازگو کنه! و چه هدفی داشته و اینکه اول راهه خودشو گم کرده بوده اما بالاخره تونسته که راهشو پیدا کنه و تقریبا به چیزی که میخواسته رسیده و الان دیگران هستند که از اون خیلی چیزا رو یاد میگیرن
ورس 2 (سیاوش سیجل)
ورس 2 توسط سیجل اجرا میشه و از خوشی هایی میگه که الان داره و اون همه تفریح و دوری از چیزای منزجر کننده! میگه که الان به اوج رسده اما میخواد بازم بالاتر بره اما بیش از این نمیتونه چون دیگه نمیتونه مثه قبل زندگی کنه و انگار همه چیز فقط میگذره و اون قدرها هم ازین خوشی ها راضی نیست
در کل این آهنگ مفهومی مشابه این داره که اونا دلشون برای گذشته تنگ شده و اون قدرها هم که همه فکر میکنن اینجور زندگی کردن راحت نیست.
10. منتظر بودن کاری که...
این ترک از نظر سبک راک هست و مفهومه کاملا عاشقانه ای داره. از نظر معنی این آهنگ تفسیر راحتی داره چون تمام بیاناتش صریح و واضحه
این ترک رو مهراد و سیاوش به همراهی آرش دارا میخونن
نیازی به تفسیر ورس ورس آهنگ نیست !
مفهوم کلی آهنگ:
"هیچ چیز مانعه حس من (عاشق) به تو (معشوق) و نمیتونه منو از تو جدا کنه و من میتونم تا آخر منتظره تو بمونم و برای من این کار سخت نیست . من حتی بگم میرمو برنمیگردم هم نمیتونم این کارو بکنم چون با وجود تو زندگی میکنم."
دیدگاهی کلی از زاخارنامه:
زدبازی تا قبل از پخش آلبوم شرایط ایده آلی نداشت.
با دادن 4 ترک که دوتاش یعنی ""Mysterious Eyes و "تازه شروعه زندگیمونه" در سطح زدبازی واقعا ضعیف بود و دوتای دیگه یعنی "پدر من بد منو نگاه میکنه" و "بخند مصنوعی" که به نسبت کارهای گذشته معمولی بود و شرایط ایده آلی نداشت.
این آلبوم میتوانست 2 حالت داشته باشد:
1. آلبوم قوی باشه و زدبازی رو به شرایط گذشته و به دوران اوج برگردونه
2. آلبوم معمولی و یا حتی ضعیف باشه و زدبازی رو بیشتر زیر منگنه ی فشار قرار بده
همکاری هیچکس و به تبع سر و صدای بعد از اون،داشتن تم گنگ که خیلی ها دلشون میخواست، تنوع و سبک های مختلف، استفاده ی بجا از اعضا، ترک مرسی کلی و به نوعی ارتباط با طرفدارا، آهنگ سازی های خوب و استفاده ی درست از پتانسیل مهراد و علیرضا تو سبک های مختلف و یه جورایی یاد کردن از سامان ویلسون که غیبتش داره 5 ساله میشه...همه و همه دست به دست هم داد که حالت اول برای این آلبوم شکل بگیره
ما قصد نداریم اعضای گروه رو با هم مقایسه کنیم ولی ذکر 3 نکته لازمه:
1. حضور مهراد در ترک هایی که واقعا به استایلش میخورد و کاملا عکس همین مورد
2. درخشش سهراب ام جی در تمامی ترک هایی که حضور داشت
3. پیشرفت چشمگیر سیاوش سیجل
البته نام نبردن از جی جی و نسیم چیزی از ارزش هاشون در این آلبوم کم نمیکنه
"زاخار نامه" رو نباید با "سکوت" بهرام مقایسه کرد...یا حتی با "انجام وظیفه" هیچکس و هر آلبوم دیگری…
"سکوت" پر از حرف نا گفته بود...شاید حرف دل خیلی از بچه های همین خاک...بی برو برگرد برگه ی اصلی شناسنامه ی رپ فارس آلبوم سکوت بوده و هست...آلبومی که تو سال 90...شروع اخرین دهه ی قرن عرضه شد
ولی زاخار نامه صحبت 10 سال زندگی...10 سال خاطره...10 سال غم و شادی
زاخار نامه حتی نصف سکوت هم محتوی نداره ولی مگه خواسته ی همه از آلبوم محتواست؟
به طور واضح زندگی بر پایه ی همه ی حوادث و اتفاق ها واقع شده و ما احتیاج به همه سبک ها داریم...حداقل برای معیار...برای مقایسه
زدبازی رو فقط باید گوش داد...نقد نکرد(این نظر عجیب ولی واقعی ی منه!)
زدبازی نه از فقر میگه...نه اعتراضی داره...نه از بدبختیش میگه
بر عکس از داشته هاش...خوش گذرونی و اصلی ترین نکته...از زندگی میگه
چون مطمئنن بعد از غم و غصه...این ذهن نیاز به خوش گذرونی و شادی هم داره
زاخار نامه شایسته ی احترام هستش و الان بازار داغی داره و کم کم هم گرد و خاک خاطره روش میشینه...
آلبومی که الان طنین انداز خیلی از ماشین ها و خونه ها و گوش های ما شده!
سخن آخر
از اون جایی که دیدم نقد کلی فوق العاده طولانی میشه و کمی خوندنش سخت میشه گفتیم که نقد رو تو دو قسمت آماده کنیم
بررسی آهنگسازی و اجرای تک تک اعضا رو تو مقاله ی بعدی مشاهده میکنید
جا داره از سینا (NorToN) برای تمامی ی حمایت ها و پشتیبانی ها تشکر ویژه ای کنم
و از دانیال برای همکاری و کمک های زیادی که کرد نیز تشکر کنم
عسل هم که نقش محوری داشت تو جلو بردن هر چه بهتر مقاله
و منم که کوچم ترین عضو این تیم نقد هستم که فقط از همکاری با بچه ها لذت بردم و خوشحالم که بعد از 2 سال باز هم مینویسم...برای شما...برای دلم
امید وارم این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشه. باور کنین زحمت زیادی برای جمع آوری این مطالب صورت گرفت توسط همه ی اعضا
ولی مهم ترین نکته برای ما اطلاع رسانی به همه طرفداران زدبازی باز ها بوده و حالا حالا ها هست
و هر گونه کپی برداری از این مطلب باعث شادی و خرسندی نویسنده شده حتی در صورت حذف اسم نویسندگان!
چون یکی نیست بگه شما اگه دنبال اسم بودین چرا دارین مینویسین؟!