جایزه 1.000 پوندی برای پاسخ به سوالی به ظاهر ساده!

این مشکل علمی، دانشمندانی همچون فرانسیس بیکن و رنه دکارت را به کارزار دعوت کرده که در نهایت از حل آن عاجز بوده‌اند.


به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (30 june)، انجمن سلطنتی علم شیمی انگلیس جایزه 1.000 پوندی برای پاسخ به سوال معروف اختصاص داده است: چرا آب گرم، زودتر از آب سرد یخ می‌زند؟
این سوال گیج کننده، بزرگ‌ترین مغزهای علمی دنیا را مبهوت کرده و بسیاری از متفکران و دانشمندان از پاسخ به آن طفره رفته‌اند.
اما اکنون دانشمندان برای یافتن جوابی برای این سوال که چرا آب گرم، زودتر از آب سرد، یخ می‌زند، جایزه نقدی تعیین کرده‌اند.
 

این مشکل علمی که با عنوان تاثیر امپمبا (Mpemba effect) شناخته شده است، همچنین افرادی همچون فرانسیس بیکن و رنه دکارت را به کارزار دعوت کرده که در نهایت از حل آن عاجز بوده‌اند.
این مشکل علمی، نام مدرن خود را در سال 1968 هنگام طرح سوال توسط دانش‌آموز تانزانیائی، «اراستو امپمبا» از معلمان بدست آورده است.


امپمبا که 5 سال این مشکل را مورد مطالعه قرار داده بود، از استاد دنیس آزبورن درباره این پدیده سوال کرد و آزبورن که نتوانست به این سوال پاسخ دهد، مقاله‌ای را سال بعد منتشر کرد و این مسئله را تاثیر امپمبا نامید.
بسیاری از تاثیرات استاندارد فیزیکی، سخن گفته اند؛ اما هنوز نشانه‌ای وجود ندارد که به طور قطعی، علت آن را اثبات کند.
نظریات ارائه شده، عموما مبتنی بر تبخیر، انتقال گرما و فوق تبرید، همگی مطرح شده‌اند، اما این سوال همچنان بی پاسخ مانده است.
به گزارش دیلی تلگراف، طبق اعلام انجمن سلطنتی علم شیمی انگلیس افراد می‌توانند به این سوال به ظاهر پیش پاافتاده  تا 30 جولای پاسخ دهند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد